søndag 27. april 2008

Lysstøperikurs

Hva gjør DU med gamle lysrester?? Kaster de? Ikke nå lenger! Her er Elisabeths lynkurs i lysstøping!Ta vare på alle gamle stearinrester, gjerne i fargetoner som ikke kræsjer for mye.

Ha en kasterolle som øremerkes stearin. Smelt stearin på middels varme. (Hvis noen reagerer på at de lilla stearinrestene nå er blå så er det fordi "me har juksa lite". Dette ER faktisk blå stearinrester)

Slik lager man bokser å støpe lysene i. Melkekartong, veike og en nål. Stikk nåla med veiken gjennom bunnen på melkekartongen og bruk tang for å klare å dra den gjennom pappen.

Knyt en (kanskje to) knuter i bunnen.

Fest veiken hardt med en spiker

La den stå stabilt.

Hell i smeltet stearin. (Vil man avansere: stikk hull i stearinen under stivningen som på bildet. Etterfyll med litt stearin når den er helt stivnet (ca. 1 cm). Lyset blir flatere og finere om man etterfyller, men man trenger ikke å gjøre dette.)

Voila! Ferdige fine lys. Gjenbruk det er tingen det!! Lykke til!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så flink du e, Elisabeth! Du inspirere! =) Men koffer må man stikke hull i lysan når dem har stivna litt? Og ka e opp og ned på lysan etterpå? E d bunnen i melkepakken som e bunnen på ordentlig? Interessant.. Eg e storforbruker av stearin, burde kanskje tenke gjenbruk her også ;) Du e en knupp! klem

Elisabeth Pettersen Jenssen: sa...

Takk takk, jeg gjör mitt beste ;)
Grunnen til at jeg stikker hull er at når stearin stivner synker den i hop på midten. Det er ikke like fint som et helt flatt lys. Stikker man hull når den begynner å stivne får man et feste for et siste påfyll. Forrvirret? Så her gjör man:
1. stikker hull under stivningen.
2. la den stivne helt
3. hell på litt ekstra stearin på toppen (det blir stearin i hullene også) sånn at lyset blir en cm höyere. og lyset blir flatt! Har man ikke hull når man fyller på den siste cm så fester ikke stearinen seg. Hullene blir som plugger. typ. :)
Svar på spörsmål to: bunn er bunn. Husk når du fyller i melkekartongen at du har nok veike igjen til å tenne på. :)

Anonym sa...

Jeg hadde tenkt å spørre om det samme som deg Raghild. Skjønner jo at lysstøping er en egen kunst, ville aldri tenkt på å lage hull som fungerer som plugger.

Du er flink, Elisabeth. :) I mitt neste liv skal jeg resirkulere stearinlys jeg også :)

Anonym sa...

Ja, det var altså Ingeborg som sa det siste :)

Elisabeth Pettersen Jenssen: sa...

Hehe, men siden du e min söster kan du faktisk bare spare lysene og ta de med til GBG så fikser jeg det. :)

Anonym sa...

Alle tiders, Eblisableth! No vet e ka e skal brife m på jobb imårra ;)"Vet dåkker ka en stearinplugg e? Vet dåkker ikke? Jammen ærlig talt, d e jo barnelærdom!" Fnis