søndag 4. mai 2008

Bjørkebladsaft




Denne bloggen er i ferd med å bli en husmorsblogg, men jeg kan ikke hjelpe for det. Det er veldig kul å gjøre egne kreative ting. Dagens ide er å lage bjørkebladsaft!

Du trenger:

500 gram bjørkeblad (helt ferske skudd)
2 l vann
3 sitron
800 gram sukker

Plukk ferske bjørkeblad, kok de i 5 min i 2 liter vann. La den stå å trekke i 5 nye minutt. Sil saften fra bladene i en fin sil (eks. kjøkkenhåndduk). Kok opp saften og tilsett sitronsaften og 800 gram sukker. Kok i 20 min. FERDIG!

Frys saften hvis du skal lagre den lenge.

+ poeng for denne aktiviteten:
Det er veldig godt!
Det er bra å lage sine egne ting.
Det er veldig enkelt.
Det er fint å gå en solfylt dag i skogen.
Det er RETT fra naturen. Ingen tillsatser.

- poeng for denne aktiviteten:
Hvis man ikke er så heldige at man bor i et område fritt for flott så er risikoen for å bli bitt stor. (jeg hadde en flott på hånden som jeg klarte å fjerne før den beit meg)
Det er mye insekter i skogen.
Det er en viss fare for å gå seg vill i skogen, evt støte på et stort farlig dyr.
For pollenallergikere er det ikke så kult å rote rundt i skogen midt i den verste pollentiden. (jeg overlevde, men det klør enda i øynene)

Husk å ikke ta alle bladene fra en busk. La busken få en sjanse å overleve også etter at du har lagd saft. (NB! kjøp forresten økologisk sukker og økologiske sitroner)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så er det meg som pirker på norsken din, du er jo helt forvirra etter å ha bodd så lenge i sverige. :) Flått skrives med å. Og hvor får du alle disse ideene fra?? Kan du ikke lage brenneslesuppe neste gang?? Veldig godt!

Anonym sa...

Åå, e eeelske husmorbloggen din, Elisabeth!! Du e lagt til på favorittblogglista mi, der d allerede va 20 stk.. Så bare si ifra til meg hvis du treng inspirasjon fra romantiske interiørblogga! ;)

Elisabeth Pettersen Jenssen: sa...

Ingeborg: Er du klar over at du må korrekturlese min b-uppsats på 30 sider! Det straffer seg å väre töff i kjeften. :)

Ragnhild: Det gleder meg å höre. Föle at presentasjonsangsten komme krypende. Hva skal jeg finne på nå? Må väre noe innmari kult! ;)

Miamaria sa...

Og da er den vips ferdig? Skal ikke blandes ut eller noe sånt? Har en forsøksproduksjon i gang her nå... ;)

Elisabeth Pettersen Jenssen: sa...

Joda, det blir et konsentrat, så man må blande den ut för man drikker den. Ca. 1+4 blandingsforhold. Bra tips: frys konsentratet som du vil lagre en stund. Og et tips til: liker man å lage drinker, så trur jeg det er en hit å blande den med gin eller hvit rom + litt lime. Må testes ut!